z35W7z4v9z8w

2006-06-20

20060619 Hardemo here we come

På eftermiddagen sprack vädret upp och det blev strålande solsken. Vi satte oss i bilen och åkte till mormor och morfar för att hälsa på.

Vi var här igår också och passade på att tvätta bilen. Så här fin blev den.

Men pappa och jag stannade inte länge i Hardemo. Vi lämnade av mamma och Linnéa och åkte iväg till Östansjö Bilskrot.

Pappa ville se om han kunde hitta ett strålkastarglas billigt på skroten, men tji fick han. Det fanns massa trasiga bilar där, och jag tittade på när dom mosade bilarna i en press. Det var spännande men läskigt.

Sedan åkte vi till en jättestor järnbutik för pappa letade efter en hylsnyckel som han kunde dra åt hjulmuttern med. Men i butiken fanns inte den storlek pappa ville han. Istället åkte vi till en Toyotaverkstad där pappa fick en kille att komma ut med verktyg och dra åt hjulmuttern. Därefter fick de kontrollera att däcken inte glappade. Pappa är duktig på att prata och få folk att arbeta. Och givetvis behövde han inte betala för servicen, trots att vi har en Volvo.

Sedan åkte vi till Rejmes Volvo verkstad där pappa stod och tjatade med gubbarna på verkstaden. Efter 1 timmas tjat hade gubbarna fixat handbromsen, kollat om hjullagren var OK samt bytt ut främre varselljusen. Slutlig kostnad 62 Kr.
Pappa hade på några timmar åtgärdat nästan alla fel från Bilprovningen och det utan att bli skitig om händerna. Nu är det bara strålkastarglaset kvar. Det skulle kosta 840 Kr på Rejmes men det tyckte pappa var dyrt. Han ska försöka få tag i en billigare.

När vi kom tillbaka till Hardemo efter våran segerrunda, såg jag att Bokbussen hade stannat utanför morfars hus.

Givetvis passade jag på att gå ombord. Jag har aldrig varit i en bukbuss tidigare.

Det var som ett bibliotek, men på hjul. Morfar tyckte att han kunde låna ett par böcker, nu när vi ändå gick in.

Åh! Vad skojigt vi hade det. Massa äventyr och lek. Linnéa och jag satt en stund på grushögen och lekte med stenarna.

Men sedan tyckte jag att jag skulle göra lite nytta. Jag hjälpte mamma att städa ur bilen.
Mamma fixade insidan medan jag skrubbade med svinto på utsidan. Det tyckte inte pappa om.


När vi hade städat klart hoppade Linnéa och jag in i bagageluckan för att busa.

Till slut tog även denna dag slut och vi var alla trötta. Vi tog varsin nattmacka innan vi åkte hem och då var klockan över 22.00.

Gissa om vi somnade snabbt när vi kom hem.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar