z35W7z4v9z8w

2014-09-09

Leksaker tillverkade i Kina

Jag såg en dokumentär på datorn och det handlade om leksaker.

Visste ni om att 75% av världens leksaker tillverkas i Kina?

Nu vet jag också det!

Jag trodde att det skulle vara en rolig video men jag blev ganska ledsen. Programmet handlade egentligen inte om leksaker utan om människorna som tillverkade leksakerna.
Tusentals unga tjejer och killar satt tätt intill varandra och satte ihop leksaker i trånga lokaler. Arbetsdagen började klockan 07.00 till 20.00 och sedan jobbade alla övertid. Önskade man sluta arbeta på vanlig tid behövde man starka skäl till det.

Dom åt på jobbet, vilade på jobbet och sent på kvällen fick dom gå hem. Och dom jobbade måndag till söndag. Nästan alla bodde i supertrånga lägenheter som fabriken ägde.

Varje månad fick dom 1.500 kronor och pengarna räckte knappt till att köpa mat och kläder.

Filmen var i dålig kvalité men jag hittade bilder som fotografen Michael Wolf har tagit.

Nästa gång ni köper leksaker. Tänk på att massor av människor i Kina har lidit jättemycket för att vi ska få köpa dom billigt.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar