z35W7z4v9z8w

2006-02-28

20060228 Äppelpaj

Idag bestämde pappa och jag att vi skulle baka en äppelpaj. Jag tycker mycket om äppelpaj, och jag ville sitta och mysa i vardagsrummet med en bit äppelpaj.

Jag började med att knåda ihop smuldeg i en bunke, medan pappa tog fram dammsugaren.
Han lade i extra mycket ingredienser eftersom han visste att mycket skulle hamna på golvet.

Min lillasyster Linnéa var givetvis på plats och övervakade hela bakprocessen.

Jag knådade och blandade ihop smör, vatten, mjöl och socker till en fin smulig massa.

Under tiden inspekterade Linnéa våra äpplen.

Förutom okulärbesiktning genomgick äpplena också ett smaktest. Endast det bästa är gott nog.

De äpplen som gick igenom Linnéas kontroll, skalades noggrannt och kärnades ur.

Till slut lades smuldegen och äpplena fint i en pajform och hamnade i ugnen.

Titta! En underbar äppelpaj. Bakad av mig, med hjälp av Linnéa och pappa.

Pajen inte bara såg god ut, den smakade utmärkt. Vi tände levande ljus i vardagsrummet och myste ihop hela familjen.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar