z35W7z4v9z8w

2006-02-25

20060225 Vi lagar mat tillsammans

Idag lagade pappa och jag mat tillsammans.
Vi lagade Adana Kebap och Sultan Pilavi och på svenska heter det köttbulle med ris.
Vi lagade också Pogaca, eller som det heter på svenska Pirog.

Vi började med att tillaga köttfärsen, och knådade ihop dem så att vi kunde sätta den på ett grillspett.

Pappa hjälpte till och det var han som kryddade köttfärsen.

Titta vad fint pappa har gjort det.

Mitt grillspett såg konstigt ut!!

Medan pappa tillagade riset började jag att kavla ut degen till pirogerna.

Det var svårt att få ihop pirogerna, men när vi hade fyllt dem med fetaost, penslade jag dem med äggula.

Tror ni att jag smakade på all mat som vi lagade? Nej!
Pappa fick grilla en kyckling till mig eftersom jag inte tycker om köttfärs.

Så här såg pirogerna ut när de blev färdiga.

Och stackars Linnéa. Hon satt och tittade på under tiden som vi lagade mat, men hon fick inte smaka när det blev färdigt.
Istället fick hon purémat, men hon var lika glad för det.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar